Jouw hart is de verbinder van het goddelijke en de aardse energie. In je hart begint en eindigt het leven op aarde. Het is daarnaast de gate-way naar het oneindige. De poort naar jouw ziel. Het is de ontvanger en de deler. De plek van waar je geeft en ontvangt. Jouw hart is de verbinder van de liefde, in en om je heen. De plek waar union plaats vindt met alles in- en om je heen.
Jouw hart is een krachtveld. Een energie vibrerende zendmast. Ja, jouw hart is zo krachtig. Oh zo f*cking krachtig. Sta jij wel eens stil bij het feit dat jou hart echt amazing is?
Je hart, je gevoel en daarmee dus bewustzijn en aanwezigheid zijn altijd bij je, waar je ook bent. Het zit in je. Echter, als empathische wezens zijn we vaak met onze aandacht overal behalve bij onszelf. Inchecken bij jezelf, je gevoelens en daarmee dus ook jouw eigen behoeftes, is een oefening. Het is iets wat je voor jezelf mag opbouwen.
Onderstaande vragen zijn mijn bijbel. Ze helpen me overal waar ik maar ben contact te maken met mezelf. Ik nodig je dan ook uit om te spelen met deze vragen door deze week elke dag bij jezelf in te checken. Zet weer een alarm op je telefoon als dat goed voelt!
Wat voel ik (laat alles maar even razen). Het kan zijn dat in deze fase je gedachten alle kanten op gaan. GOED ZO! Je vind en voelt van alles. Heel goed… Je gedachten doen ook mee. Laat ze maar even razen en alles zeggen en vinden en roepen en oordelen en boos zijn en 10000 verhalen vertellen. Of misschien zijn ze stil. Alles is goed. Het gaat er vooral om dat je ruimte biedt aan dat wat er IS.
Wat voel ik in mijn lichaam? Of waar voel ik de emotie in mijn lichaam? Die tweede vraag kun je vooral stellen als je merkt dat je vastloopt of als het lastig is om bij je gevoel te komen. Deze vragen helpen je uit je hoofd te komen en in je lichaam te landen. Benoem echt eens wat je voelt. Een bonzend hoofd. Een prikkelend gevoel in je vinger. Tintelingen op je tong. Koude voeten. Warme handen. Tintelingen door je lijf. Energie borrelend in je borst… enzovoort. Het is belangrijk dat je echt leert voelen welke fysieke sensaties je ervaart. Want dat is wat werkelijk voelen is.
Waar heb ik of mijn lichaam nu op dit moment behoefte aan? Het kan zijn dat deze vraag een lange stilte teweegbrengt of juist heel veel onrust. Het kan ook zijn dat je helemaal nog niet weet wat je nodig hebt. Neem dat waar en erken dat gevoel. Het is namelijk een nieuwe manier van zijn om bij je eigen behoeftes te komen. Als je dat al jaren niet hebt gedaan, geef jezelf dan echt de ruimte om daar stapje voor stapje te komen. Het hoeft niet allemaal direct goed te zijn. Soms kan het gevoel van “ik weet niet waar ik behoefte aan heb” koesteren al genoeg zijn.
Door te oefenen met deze vragen zul je steeds bewuster en bewuster aanwezig zijn bij jezelf en je behoeftes. Dit helpt je om meer veerkracht in jezelf op te bouwen.
Voor de ervaren voelers en denkers onders ons. Dit is een oefening van diep voelen in het lichaam. Dus dit is niet een oefening van oplossen en begrijpen waar alles vandaan komt. Deze oefening gaat over de stappen daarvoor. Over echt VOELEN! Dus kan je voordat je alle lijnen legt met waar het vandaan komt, wanneer je dit eerder hebt gevoeld, of wat het betekent, eerst echt VOELEN!
Let op… deze opdracht is krachtig, maar alleen als je hem ook echt gaat doen en integreert. Je mag deze oefening